Ervaring zoeken met begeleiding bij SAFe DevOps training
Afgelopen tijd ben ik me meer gaan verdiepen in SAFe DevOps, omdat dit binnen ons team steeds vaker ter sprake komt. We werken met meerdere rollen samen en merken dat DevOps niet altijd hetzelfde wordt geïnterpreteerd. Vooral de samenhang tussen cultuur, automatisering en het meten van resultaten blijft lastig. Ik heb al wat documentatie gelezen, maar merk dat ik nog veel vragen heb over hoe dit in de praktijk wordt toegepast. De Continuous Delivery Pipeline klinkt logisch, maar het overzicht ontbreekt soms. Tijdens gesprekken binnen het team merk ik dat iedereen een ander startpunt heeft. Dat maakt het lastig om echt vooruitgang te boeken. Daarom ben ik op zoek naar ervaringen van mensen die hier al meer duidelijkheid in hebben gevonden. Ik ben vooral benieuwd hoe anderen dit hebben aangepakt. Misschien kan iemand delen wat voor hen heeft gewerkt.

Bij ons speelde dit ook, en het kostte tijd voordat alles duidelijker werd. Wat mij persoonlijk hielp, was begeleiding waarbij SAFe DevOps stap voor stap werd uitgelegd. Vooral het verband tussen de Continuous Delivery Pipeline en samenwerking binnen een Agile Release Train werd toen duidelijker. Ik merkte dat het niet alleen om theorie ging, maar om het begrijpen van het geheel. Tijdens mijn zoektocht kwam ik in aanraking met een uitstekende trainer die DevOps-trainingen verzorgt, waarbij de focus lag op structuur en samenhang. De uitleg over cultuur, automatisering en meten gaf mij meer houvast. Daardoor begreep ik beter hoe DevOps binnen SAFe bedoeld is. Ook gesprekken met collega’s werden daarna concreter. Het voelde alsof iedereen eindelijk dezelfde taal begon te spreken.